Kirjoitin yhdessä kanssaehdokas Jaakko Stenhällin kanssa uudesta pyörätiestä Hervantaan, joka on nyt raitiotietöiden alettua sekä ajankohtainen että edullinen toteuttaa!

Baana Hervantaan on edullinen toteuttaa juuri nyt

Liikenteen kannalta keskeiseksi vaaliteemaksi on noussut baana Hervantaan – eli laadukkaan pyöräväylän toteutus keskustan ja tytärkaupunkimme välille. Yhteys on nykyään mutkainen ja huonosti linjattu, eikä houkuttele pyöräilyyn työ- tai muilla matkoilla.

Raitiotien ensimmäisen vaiheen rakentamisen yhteydessä pyörätie voidaan rakentaa suhteellisen edullisesti – suunnitelmat ovat jo valmiit. Arvioimalla ja yhteenlaskemalla eri osuuksien kustannuksia saadaan yhteyden hinnaksi enimmillään noin kymmenen miljoonaa euroa, sisältäen sillat. Verrattuna keskustan yksityisautoilua lisääviin hankkeisiin, esimerkiksi arviolta 30-40 miljoonaa euroa maksavaan Näsikallion eritasoliittymään, kustannus on erittäin kohtuullinen ja jakautuisi joka tapauksessa usealle vuodelle.

Laadukas pyöräily ja kävely-yhteys yhdistäisi Hervannan, Hallilan, Turtolan ja keskustan väliset keskeiset asuinalueet toisiinsa. Hervannan kasvun jatkuessa niin valtaväylän varrella kuin muuallakin, tulee Hervanta pystyä saavuttamaan tehokkaasti kaikilla kulkumuodoilla. Kun kaupunkilaisten kulku vaikkapa Hallilasta Hervantaan olisi vaivatonta, parantuisi molempien alueiden elämänlaatu. Kaupunkilaiset lähialueilta pystyisivät aiempaa paremmin hyödyntämään Hervannan palveluita, joka lisäisi samalla alueen yritysten elinvoimaa ja tarjontaa entisestään.

Baana Hervantaan on selkeä, valmiiksi suunniteltu ja juuri nyt edullisesti toteutettava kaupunkistrategian kestävän liikkumisen tavoitteita tukeva hanke. Päätös baanan rahoituksesta Hervantaan kannattaakin tehdä heti ensi vaalikauden alussa.

%d bloggaajaa tykkää tästä: