Olen viimeiset kymmenen vuotta käynyt Tesoman-Raholan alueella, Raholan liikuntahallilla, salibandyn (lue: sählyn) merkeissä maanantaisin joka viikko. Autolla yhteys on suhteellisen sujuva – pysäköintipaikat tosin ovat usein kortilla ja hyvin kaukana tienvarressa. Halli on yksityisellä rahalla pykätty ja sangen karu, mutta se on edullinen ja sieltä aikoinaan vapaan vuoron sai – enää siitä ei uskalla luopuakaan.

Raholan liikuntahalli 3.4.2017

 

Bussiyhteys Tammelasta Tesomalle (Nysse)

Bussiyhteyksiä Tesomalle on paljon, mutta ne kestävät kävelyineen esimerkiksi Tammelasta melkein 40 minuuttia suuntaansa. Ratkaisu olisi kuitenkin olemassa – käytännössä hallin vierestä menee rata, ja radalle mahtuisi vähintään tunnin välein kulkeva lähiliikennejuna. Asiaa on tutkittu Kuntayhtymän ja Liikenneviraston (pdf) toimesta viimeksi viime vuonna, ja uudessa yleiskaavassakin asiasta jotakin sanotaan. Suunnitelmat ovat kuitenkin aivan liian hitaita ja kunnianhimottomia, joka todetaan myös Urbaani Tampere ry:n kannanotossa.

Vaikka lähijunaliikenteen vaikutusta tarkasteltaisiin vain Tesoman ja tesomalaisten näkökulmasta, olisi sen vaikutus huima. Nykyisen puolen tunnin yhteyden asemesta meillä olisi 7 minuutin suora junayhteys keskeltä Tesomaa Tampereen rautatieasemalle. Yhtäkkiä junamatka Tesomalle kestäisi saman ajan kuin kävely Rautatieasemalta Metsolle. Tesomalle on investoitu viime aikoina paljon, ja siellä on mm. uusi jäähalli ja liikuntakeskus. Lisäksi Osuuskauppa rakentaa aivan suunnitellun seisakkeen viereen uutta kauppakeskusta. Nämä kaikki tulisivat tehokkaan joukkoliikenteen pariin ja sekä käyttöasteet että investointien perusteet paranisivat huomattavasti.

Koko kaupungin kannalta vaikutus olisi yhtä merkittävä: lähijunaliikenne kytkisi yhdessä raitiotien 1. ja 2. vaiheen kanssa Tampereen suurimmat lähiöt ja työpaikka-alueet yhteen nopein, luotettavin ja kustannustehokkain raideyhteyksin, eikä vastaavaa järjestelmää löytyisi edes Helsingistä. Siirtyisimme joukkoliikenteen laadussa uudelle tasolle hyvin maltillisella investoinnilla.

Lähijunaliikenteen edistämiseksi tarvittavat askeleet ovat selvät, yleissuunnitelmia on tehty ja kustannuksia on laskettu. Poliittista tahtoakaan ei tunnu puuttuvan ainakaan kaupunkitasolla, sillä yleistä nyökyttelyä kuuluu jopa Perussuomalaisista asti. Todellista kykyä ja ruutia asiassa etenemiseen ei kuitenkaan tunnu olevan riittävästi – ilmeisesti on turhaan jumituttu odottamaan hallituksen ja VR:n ratkaisuja raideliikenteen vapauttamisen osalta.

Ensi vaalikaudella on lähijunahankkeeseen löydyttävä sekä viimeinen poliittinen rutistus että rahat. Ensimmäiset pysäkit ovat Tesoma ja saman suunnan Nokia. Näiden kanssa samanaikaisesti pohjoisen suunta Orivedelle kuntoon – ratakapasiteettia riittää. Sitten lisävuoroja, laitureita ja raiteita kun huomataan, miten suosittua hyvin järjestetty raideliikenne on.

Tesoman seisakkeen paikka (Aamulehti)

 

 

%d bloggaajaa tykkää tästä: