Kaupunkisuunnittelussa käytetään paljon aikaa erilaisten toimintojen sijoitteluun. Usein käy kuitenkin niin, että tässä epäonnistutaan, ja suunniteltu alue ei toimikaan niin kuin oli ajateltu.

Ilmiön välttämiseen on onneksi yksinkertainen ja toimiva konsti, joka on yhtä vanha kuin ihmiskunta itse. ”Desire paths”, eli ihmisten itsensä toiminnallaan ja liikkumisellaan muodostamat toiminnot ja polut ratkaisevat suunnittelun ongelmia kuin itsestään. Aiheen havainnollistamiseksi muutama esimerkki Suomesta ja maailmalta:

Pyöräparkin paikka. Sen sijaan, että tontinhaltija tai viranomainen pystyttää kylttejä ”Tälle paikalle pysäköidyt pyörät poistetaan”, perustetaankin suositulle epäviralliselle pyöräparkin paikalle virallinen parkki. Tampereella VR:n hallinnoima Rautatieaseman edusta on tästä hyvä esimerkki. Artikkelin kuva on otettu Jyväskylän kävelykadulta, jossa sama asia on vielä räikeämmin nähtävillä.

Epävirallinen pyöräparkki Jyväskylän kävelykadulla

 

Puistojen polut. Sen sijaan, että pystytetään ”älä tallo nurmikoita” -kylttejä, jätetään uusiin puistoihin suuri osa puistokäytävistä rakentamatta. Kuraisuuden uhallakin ennen pitkää puistoon muodostuvat optimaaliset kulkureitit. Nämä voidaan sitten virallistaa, perustamalla polku-uralle asiallisesti perustettu reitti. Tampereella uusittu Sorsapuisto taitaa noudattaa ohjetta, sillä sinne on syntynyt hyvin vähän kävelyuria suunniteltujen polkujen lisäksi.

Suunnitelma vs. todellisuus

 

Päihdehuollon toimipisteet. Sen sijaan, että paikkoja suljetaan ja ihmisiä ajetaan pois, tulisi suosituille oleskelualueille jalkautua ja ohjata ihmiset sieltä neuvonnan ja hoidon pariin. Tampereella surkeasti epäonnistunut, kävely- ja asiakasvirtojen sivuun sijoitettu Foodstation yrittää muuntua toimisto- ja tapahtumatilaksi. Laiminlyöntien seurauksena ns. häiriökäyttäytyminen on lisääntynyt alueella niin paljon, että koko tunneli on jouduttu sulkemaan läpikululta.  Alueen sulkemisen asemesta Foodstationin tiloihin on perustettava matalan kynnyksen neuvontapiste.

Ihmisten käyttöön suunniteltu tila suljettu ihmisiltä

 

Kaupunki on ihmisiä varten, eikä ihminen kaupunkia varten. Ihmiset eivät aina käyttäydy kuten suunnittelijat ovat ajatuksissaan hahmotelleet. Pienissä, helposti hahmotettavissa kokonaisuuksissa ihmisten käyttäytymistä seuraamalla voidaan välttää monia suunnittelun sudenkuoppia.

Tässä esitettyjen esimerkkien lisäksi näitä on helppo keksiä lisääkin: penkkejä sinne, missä ihmiset haluavat istua; kioski sinne, missä ihmiset kaipaavat jäätelöä; joukkoliikennekapasiteettia sinne, missä bussit ovat täynnä; asuntoja sinne, missä asuntojen hinta on korkea ja niin edelleen. Sovelletaan rohkeammin ”luonnonlakien” meille antamia vinkkejä – näin rakennamme parempaa kaupunkia ja ympäristöä. Vältetään Foodstation esimerkkiä, ja rakennetaan palvelut sinne, missä ihmiset jo ovat.

%d bloggaajaa tykkää tästä: